Hoe speel je het spel?

Een set kaarten bij het klaverjassen bestaat uit 32 kaarten. Deze kaarten zijn 7 of hoger en de azen zijn inbegrepen. Je speelt het spel normaliter met 4 spelers waarbij er twee teams ontstaan. Deze teams zitten tegenover elkaar. Iedere speler ontvangt tijdens het uitdelen van de kaarten 8 stuks. Deze kaarten worden in een 3-2-3 of 4-4 systeem uitgedeeld. Het is namelijk niet gebruikelijk dat kaarten één voor één uitgedeeld worden.

Speel jij een wedstrijd klaverjassen? Dan bestaat deze uit 16 spelen. Dit wordt ook wel een boompje genoemd. In dit boompje delen alle spelers vier keer de kaarten uit. Bij aanvang van een spel wordt er een troefkleur bepaald. In de spelregels van klaverjassen staat dat dit meestal gedaan wordt door gebruik te maken van een kaart die niet gebruikt is en van de stapel afgepakt wordt. Het eerste spel heeft klaveren altijd als troefkleur.

De speler links van de deler mag altijd als eerste beginnen. Deze zegt of er gespeeld of gepast wordt. Bij spelen wordt er direct gespeeld. De volgende speler heeft bij het passen de mogelijkheid om het rondje toch te spelen. Bij vier keer passen zijn er diverse mogelijkheden. Er kan verplicht gespeeld worden op de kleur van de volgende draaikaart of spelen op een zelf bepaalde kleur.

Puntentellingen

Klaverjassen heeft meerdere spelregels waar rekening mee gehouden wordt. Dit is niet alleen het delen van de kaarten en hoe het spel begint. De kaarten die uitgedeeld worden, zijn daarbij ook voorzien van een puntenwaarde. Zo zijn losse kaarten maar ook combinaties een aantal punten waard. De hoogste kaarten in het spel leveren hierbij ook de meeste punten op. Er zijn daarbij diverse troefkaarten en overige kaarten die een hoge waarde hebben.

Troefkaarten:

  • De hoogste troef is de jas (klaverboer) die voor 20 punten zorgt.
  • Daarnaast is er nog de nel (klaver 9). de nel zorgt voor 14 punten.
  • Hierna komen de troef aas (11 punten).
  • Troef 10 (10 punten)
  • Troef koning (4 punten)
  • Troef vrouw (3 punten)
  • Troef 8 en troef 7 (beide 0 punten).

Overige kaarten:

  • De ruiten aas (11 punten)
  • Schoppen 10 (10 punten)
  • Harten koning (4 punten)
  • Schoppen vrouw (3 punten)
  • Ruiten boer (2 punten)
  • Klaveren 9
  • Harten 8 en schoppen 7 (allen 0 punten).

In de spelregels van klaverjassen staat dat een spel wordt gewonnen wanneer een team meer dan de helft van de punten heeft.

Troef spelen

Met de troefkaarten kun je uitkomen. Een troefkaart moet daarbij bekend worden. Wanneer een speler geen kaarten meer in de kleur heeft, is de speler verplicht om te troeven. Dit heet ook wel de troefplicht. Deze plicht wordt in de klaverjassen spelregels door drie punten gekenmerkt:

  1. Bij het vragen van een troef moet de speler deze altijd overtroeven wanneer dit mogelijk is. Is je troefkaart hoger dan deze die al op tafel ligt? Dan ben je verplicht deze te overtroeven.
  2. Kan een speler geen kleur meer bekennen? Dan is deze verplicht om te overtroeven of introeven.
  3. Ondertroeven is alleen mogelijk wanneer de speler alleen maar lagere troeven in handen heeft en niet met andere kaarten bij kan spelen of wanneer er bij het vragen van een troef niet meer de mogelijkheid is om te overtroeven.
Terug